dimecres, 22 d’agost del 2018

INTRODUCCIÓ A LA IMPROVISACIÓ VOCAL

Vos estareu preguntant com pot ser que un dels objectius pedagògics d’aquest curs siga començar a utilitzar les eines que fan possible la improvisació vocal. I la qüestió és que dins de la legislació escaient, el fet de “cultivar la improvisació i la transposició com a elements inherents a la creativitat musical” és un dels objectius específics que ha d’assolir l’alumnat de Cant (i de la resta d’instruments) dels ensenyaments professionals de música. Així ho afirma el Reial Decret 1577/2006, de 22 de desembre, pel qual es fixen els aspectes bàsics del currículum dels ensenyaments professionals de música regulats per la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació («BOE» 18, de 20-1-2007).

Per tant, haurem de fer tots els possible per adaptar aquest objectiu als continguts del curs de Cant. I com ho farem? És ben clar que la música clàssica pareix que haja de fer-se respectant tot allò que ha escrit el/ compositor/a. Però, no obstant, en determinats estils es permet un cert percentatge de llicència interpretativa que pot incloure una improvisació. A la música clàssica la improvisació està prop del que diem “variació”, encara que no és el mateix. Així vos explique què entenem per cadascun dels termes:

Una IMPROVISACIÓ, segons Hemsy de Gaínza (“La improvisación musical”. Buenos Aires: Ricordi Americana, 1983) és una "execució sonora instantània produïda per un individu o grup d'individus que va des de la llibertat total, fins a la subjecció de pautes estrictes, i des de la situació espontània fins a la participació de la consciència mental".

Una VARIACIÓ és una tècnica formal on el material es modifica durant la repetició, o sigui que de manera esquemàtica podríem dir que aquesta tècnica es basa en la reiteració amb canvis. Habitualment es parla de variacions, en plural, atès que el més freqüent és enllaçar diverses variacions -és a dir: transformacions, modificacions- de l'original del qual es parteix. Els canvis que s'hi apliquen poden implicar harmonia, melodia, contrapunt, tempo, ritme, mètrica i timbre (és a dir: instrumentació o orquestració), tot i que el més habitual és que l'harmonia sigui l'element que menys es transforma i que, per tant, dóna unitat a tot el conjunt de variacions.

Però també es pot parlar de VARIACIONS IMPROVISADES: els músics experts que coneguen prou bé un tema sovint poden improvisar variacions a partir d'aquest. Això era una pràctica habitual al Barroc i al Classicisme, en unes èpoques en què la improvisació era part essencial de la pràctica i de l'aprenentatge musicals. En alguns moments, especialment al Barroc, la interpretació del retorn al material temàtic inicial de les àries da capo incloïa tal profusió d'ornamentació, sovint improvisada, que quasi era una variació. Al Classicisme són destacables les variacions que podien improvisar els pianistes. La improvisació d'elaborades variacions sobre temes populars també és un dels elements importants en el jazz.

Bé, doncs ja sabeu un poc més d’una eina molt interessant que coneixerem, treballarem i desenvoluparem en determinats estils com el que es tracta en aquest trimestre: la música popular. Aniré afegint contingut d’aquest tema al llarg del curs.

Animeu-vos a provar-ho!

En aquest enllaç trobareu un estudi sobre el treball d’improvisació a les aules de música:

http://repositori.uvic.cat/bitstream/handle/10854/4828/trealu_a2016_masferrer_jordi_improvisaci%C3%B3_r%C3%ADtmica.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.