divendres, 24 d’agost del 2018

UNES NOCIONS BÀSIQUES DE TÈCNICA VOCAL: L'APARELL RESPIRATORI


Hola!

Com que amb aquesta UD enceteu el 1er curs de Cant d’ensenyaments Professionals, he cregut convenient donar-vos, mitjançant aquest blog, unes nocions bàsiques de teoria de tècnica vocal. Al llarg del curs i als blogs de les següents unitats, aniré ampliant aquesta explicació inicial.
Al llarg de les pròximes bitàcoles aniré parlant-vos de tots els aparells del cos humà que intervenen en la creació de la veu. Encara que influeix tot el cos, els 3 aparells que fan possible i que són fonamentals en la producció vocal són 3: l’aparell respiratori, l’aparell fonador i l’aparell ressonador.
Hui parlaré de....

L’APARELL RESPIRATORI

El formen el nas, la boca, la tràquea, els pulmons, el diafragma i els músculs abdominals i intercostals. És de vital importància per al cantant saber que la respiració es fa en 3 temps: INSPIRACIÓ (l’aire entre pel nas o per la boca, passa per la tràquea i arriba als pulmons), BLOQUEIG (l’aire roman retingut als pulmons) i EXPULSIÓ (l’aire ix per la boca).

Per començar els estudies de cant, treballarem la respiració diafragmàtica, un recurs molt útil per a tindre un control de l’aire bàsic: l’aire inspirat s’emmagatzema en la part baixa dels pulmons i des d’ací, amb una pressió controlada, el diafragma va buidant els pulmons mitjançant el cant i amb una velocitat que dependrà de les dinàmiques (forte, piano, crescendo, diminuendo...) del fragment. 
  
Si l’aire es retingut a la part alta dels pulmons, el domini d’aquest no és prou gran, per la qual cosa l’aire pot eixir de manera incontrolada i així es podria danyar l’aparell fonador i no  aconseguir una bona qualitat vocal. Si pel contrari subjectem l’aire amb el diafragma, podrem fer un bon suport vocal.

Encara que l’aire és més net i templat si entra pel nas, existeix el que s’anomena “respiració furtada”, que consisteix en inspirar ràpidament per la boca en moments on hi ha poc temps per a fer-ho. Però aquesta respiració cal alternar-la amb la plena per tal de no fatigar massa els aparells respiratori i fonador. Ambdues anirem practicant-les al llarg del curs.

Un altre concepte amb el qual ens hem d’anar familiaritzant es el que al bel cant es coneix com a messa di voce (col·locació de la veu en italià) i es dona quan tenim tal control de la veu amb una pressió de l’aire justa que fa vibrar a les cordes vocals, que podem, sobre una nota sostinguda, fer un crescendo i continuar-lo amb un diminuendo.

Així teniu un esquema de com és el nostre aparell respiratori, i d’un vídeo de com funciona.

Fins prompte!!!



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.